Forum: Portugal generelt

Dette forum benyttes til generelle spørgsmål eller kommentarer angående Portugal.

 

Emne: flytte til Portugal med 2 små børn
Navn: Mejse
       18-07-2006 23:30
Jeg er alene mor med 2 små børn. Da jeg er førtidspensionist er jeg ikke bundet til noget job. pga det bedre vinterklima drømmer jeg om at flytte til Portugal. Er der nogen der kan hjælpe mig med lidt praktiske gode råd. Og er der nogen som kender til skolegangen, samt nivauet i portugal. Og hvordan er sundhedssystemet? Lyder det helt tåbeligt at kaste sig ud i det som enlig mor? vh Mejse
Besvarelser:
  • Re: flytte til Portugal med 2 små børn (Kimie, 02-08-2006 16:33)

  • Jeg er selv opvokset i Portugal og har gået i portugisisk skole fra starten t.o.m. gymnasie, hvilket jeg har været meget glad for. Nogle af mine bekendte gik i privatskole/international skole hvilket også er udmærket men egentlig spild af penge. Desuden ved at gå i den lokale skole bliver man hurtigere integreret. Det er nok en af grundende til at trods min danske baggrund, at jeg stadig føler mig portugisisk.
    Hvad der angår sundhedsystemet er der ikke meget ros fra min side. Hvis det kun drejer sig om småting er det ok, men det er ikke skandinaviske tilstande (har haft et meget dårlig forløb ved alvorlig sygdom i familien og kender til andre tilfælde). 15 min ved en dansk praktiserende læge føles måske som lidt men det er ikke altid tiden der tæller men resultatet. Et lille uskyldig eks.: min portugisisk 7-årig niece får recept på stærk antibiotika hver gang hun er forkølet og noget astmamedicin selvom hun aldrig har fået påvist astma (og dette af en børnelæge, almen praktiserende læger er ikke speciallæger i Portugal). Dette er kulturel betinget, hvis man går til læge skal man have medicin... Danmark er til gengæld et af de få lande i verden hvor man stadig kan bruge penicillin med god effekt takket vores restriktiv antibiotikapolitik. Måske er jeg også lidt for subjektiv idét jeg nu er læge her i Danmark, men hvis nogen i min familie (som stadig bor i Portugal) bliver alvorlig syg skal hun/han til Danmark med det sammme! Men der er gode og dårlige sider ved sundhedssystemet både dernede og herhjemme. Jeg vil dog klart anbefale dig at få et privat sundhedsforsikring. Alt i alt er Portugal et skønt land og du vil blive forelsket i det fra første øjeblik... Med venlig hilsen, Kimie

     
  • Re: flytte til Portugal med 2 små børn (Pedro, 26-07-2006 05:51)
  • Re: flytte til Portugal med 2 små børn (Lars Grothe, 23-07-2006 18:51)
  • Re: flytte til Portugal med 2 små børn (Fernando Kvistgaard, 23-07-2006 16:34)
  • Re: flytte til Portugal med 2 små børn (Lars Grothe, 20-07-2006 17:46)