Forum: Portugal generelt

Dette forum benyttes til generelle spørgsmål eller kommentarer angående Portugal.

 

Emne: flytte til Portugal med 2 små børn
Navn: Mejse
       18-07-2006 23:30
Jeg er alene mor med 2 små børn. Da jeg er førtidspensionist er jeg ikke bundet til noget job. pga det bedre vinterklima drømmer jeg om at flytte til Portugal. Er der nogen der kan hjælpe mig med lidt praktiske gode råd. Og er der nogen som kender til skolegangen, samt nivauet i portugal. Og hvordan er sundhedssystemet? Lyder det helt tåbeligt at kaste sig ud i det som enlig mor? vh Mejse
Besvarelser:
  • Re: flytte til Portugal med 2 små børn (Kimie, 02-08-2006 16:33)
  • Re: flytte til Portugal med 2 små børn (Pedro, 26-07-2006 05:51)
  • Re: flytte til Portugal med 2 små børn (Lars Grothe, 23-07-2006 18:51)
  • Re: flytte til Portugal med 2 små børn (Fernando Kvistgaard, 23-07-2006 16:34)
  • Re: flytte til Portugal med 2 små børn (Lars Grothe, 20-07-2006 17:46)

  • Hej Mejse

    Lyder som et spændende projekt.

    Jeg har selv boet i Portugal i 15 år, så jeg kender lidt til det.

    Niveauet i skolen mener jeg er ganske udmærket. De fleste udlændinge jeg kender har sendt deres børn i privatskole, men det er udelukkende fordi det firma de er ansat i betaler de 5000 kr. pr. md. som det vist nok koster. Ellers er der ingen grund til det. Det er som i DK, følger barnet med får det en god skolegang.

    Sundhedssystemet er også OK, jeg synes faktisk at det er bedre end i DK. Lægerne er meget mere dedikeret til patienten end her. De er ligeså dygtige og så sidder de ikke og kigger på uret og beder dig om at gå når der er gået 15 min. :-)
    Det eneste jeg kan pege på er at bliver man alvorlig syg og ligger i koma bliver man sendt hjem til den nærmeste slægtning når man er stabil, altså selvom man stadig ligger i koma.
    Alternativet er at tegne en privat sygeforsikring, så bliver tandlægeregningen også betalt – men det koste jo lidt.

    Jeg synes bestemt ikke at det lyder tåbeligt. Der er selvfølgelig altid for og imod, men næsten alle jeg kender bliver bidt at dette dejlige land.

    Flytter du derned af helbredsmæssige årsager skal du ikke flytte for lagt nordpå, der er for fugtigt og da husene ikke er særlig godt isoleret er det ikke det sundeste.

    Boa sorte ;-)

    Hilsen
    Lars.