Forum: Portugal generelt

Dette forum benyttes til generelle spørgsmål eller kommentarer angående Portugal.

 

Emne: Fakta om Portugal!
Navn: Karina Nielsen
       21-04-2002 17:49
Jeg er en ung pige som skal ned til Portugal for, at arbejde som guide og er vældig interesseret i at få nogle fakta. Eks. befolkningstal osv.
Besvarelser:
  • Re: Fakta om Portugal! (Henrik Dahl, 16-05-2007 11:27)
  • Re: Fakta om Portugal! (Michelle Blendstrup, 16-05-2007 10:36)
  • Re: Fakta om Portugal! (hej du trolle, 12-11-2004 15:40)
  • Re: Fakta om Portugal! (Anders, 22-04-2002 13:08)

  • Hej Karina

    Jeg er er ung fyr som flytter med min kæreste til Portugal i løbet af sommeren. I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at blive guide. Det ville være alle tiders hvis du kunne fortælle mig lidt om hvordan du fik jobbet som guide, hvor du skal arbejde, for hvilket firma, og evt andre relevante oplysninger.

    Her er nogen nyttige oplysninger, som jeg har fundet til dig omkring Portugal:

    Befolkningstal: 10 mio.
    Hovedstad: Lissabon
    Religion: Romersk-katolsk
    Økonomi: Portugal har i 1990'erne haft en årlig økonomisk realvækst på omkring 3,5% i gennemsnit. Men på trods af den store økonomiske vækst er Portugal fortsat et af EU's fattigste lande.
    Internationale relationer: Portugal er medlem af EU, og EU-samarbejdet er det centrale i landets udenrigspolitik

    Turisme: Turismen i Portugal er et stort erhverv. Indtægterne fra turisterne giver lige så store indtægter som landbruget. Det er ikke kun Algarve kysten turisterne foretrækker i Portugal. Mange foretrækker også at afholde deres ferie langs Atlanterhavets kyst, mens andre foretrækker, at holde deres ferie i Lissabon eller i en af de andre større byer i Portugal. Nogle foretrækker også at rejse rundt som globetrotter i landet.

    I begyndelsen af 1990-erne valgte næsten 9 millioner turister årligt Portugal som deres feriemål. Dette er tre gane så mange som i 1982. I løber af de sidste ti år er antallet af besøgende vokset med over 11 % om året. Turister er betydelig vigtigere for Portugals økonomi. Portugal er mere afhængig af turistindtægter end andre turistområder i Europa.

    Portugal er også et af de billigste lande i Europa med hensyn til daglige fornødenheder. At gå ud og spise koster f.eks. Meget mindre , end det koster i Frankrig, Danmark eller i USA . Portugal er et billigt land at besøge for de fleste mennesker. Portugals største populære turistområde er Algarvekysten. Over 250.000 mennesker i hele landet er direkte ansat i turist-industrien. Dette er omkring 5 % af den arbejdende befolkning.

    Sprog: Det sprog der tales i Portugal er portogestisk, som egentlig minder meget om spansk, faktisk er det en dialekt, som udløber fra spansk.

    Traditioner: Tyrefægtning: Stemningen ved en portogestisk tyrefægtning kan næsten sammenlignes med en dansk fodboldlandskamp.

    En anden gammel tradition er ugens markedsdag, der afholdes i de større byer, hvor man købe alt hvad hjertet begærer. Det er muligt at købe næsten alt og Portugals indbyggere benytter flittigt de markeder.

    Hvert år afholdes der et kæmpe marked i byen Porto de Lima. I løbet af en nat stilles der hundred vis af oder op langs floden og der pyntes op med levende lamper. Når nå byen vågner næste morgen er den helt forvandlet. Folk kommer fra nær og fjern, både for at feste men også for at købe varer. Selve markedet varer i 3 dage.

    Etniske forhold. Det portugisiske samfund er etnisk homogent, idet der dog er et ganske mange afrikanske folkeslag bosat i Lissabon. Økonomisk og socialt er der stor forskel på de forskellige områder i landet, især i de områder hvor udviklingen er gået stærk, det er især i de store byer og kysten. I de områder hvor udviklingen har stået stille er især inde i landet. Dette område i fremtidens regionalpolitik er at få rettet op de udligheder. Et andet område, hvor det er vigtigt at få rettet op på, er undervisningsvæsenet, som er temmelig utilstrækkeligt.

    Europas kultur by:I 1994 var Lissabon Europas kultur by. Den fulgte efter Athen, Firenze, Amsterdam, Dublin, Berlin, Paris, Glasgow, Madrid og Antwerpen.

    Historiske bygninger:Portugal er et land der er rig på historie og kultur, som de er meget stolte af. Der er hundredvis af mauriske og kristne borge, som ligger spredt i landskabet, fra nord til syd Portugal. Monumenter, katedraler af og til en moske, paladser og romerske templer – alt kan findes her.

    Jeg ser frem til at høre fra dig.

    Mvh.

    Anders Trolle