Forum: Rundt i Portugal

Brug dette forum til spørgsmål eller anbefalinger ang. specifikke steder i Portugal - f.eks. om et rejsemål eller den perfekte strand, de gode steder i byen eller en god udflugt.

 

Emne: Besøk nord i Portogal
Navn: Ranveig Figesnchou
       16-04-2000 09:43
Vi er en vinklubb nord i Norge (ved den russiske grense) som planlegger en ukes besøk i vin-områdene i nord i oktober. Vi skal bo i Porto. Er det noen som har tips og råd til oss om hva som helst i den forbindelse, vil vi være VELDIG glade for det!!
Hilsen fra
Ranveig Figenschou
Kirkenes

Besvarelser:
  • Re: Besøk nord i Portogal (Fridolin Hulkefryd, 19-06-2000 22:10)

  • 1. Porto/Oporto - flot gammel by, i "etager".
    I Solar do Vinho do Porto (Vininstittutet) kan man prøve portvine.
    Utallige portvinfirmaer har deres "caves" (kældre) eller "adegas" (lagre, bodegaer) på den anden side af floden, i Vila Nova de Gaia. Nogle af dem kan besøges.
    2. Produktions områderne - Kuperet og bjergagtig hele vejen til den spanske grænse. Douroflodens nedre del producerer hovedsagligt "vinho verde" (fra Porto til Lamego). Vinho verde = grøn vin = ung vin som faktisk kan være hvid eller rød i farve.
    Portvin produceres for det meste i den øvre del af Dourodalen (Barrô eller Régua til den spanske grænse). Forskellige kvaliteter, samt rød og hvid . Druerne høstes fra ca. medio september til ca. medio oktober.
    3. Lidt øst for Vila Real ligger Mateus (nord for Dourodalen) - den kendte Mateus Rosé kommer herfra.
    4. Turistkontorer:
    Municipal Tourist Office
    rua Clube dos Fenianos 25 fax 02- 332 33 03
    P-4000 Oporto
    Douro Sul Tourist Office
    Apartado 36
    P-5101 Lamego Codex fax 054-64 014
    Serra do Marao Tourist Office
    av. Primeiro de Maio 70, 1-andar
    P-5000 Vila Real fax 059-32 17 12
    Municipal Tourist Office
    rua General Torres 1141
    P-4400 Vila Nova de Gaia fax 02-371 13 93
    Check lige med telefonoplysningen, da en del zonenumre samt telefonnumre er ændret i den senere tid. Check også med den portugisiske ambassade i Oslo - de har muligvis brochurer.
    5. Websites:
    - www.portugalinsite.pt
    6. Portugiserne er et søfarende og udadvendt folk, mange taler mindst en smule engelsk eller fransk.
    7. Man spiser alt godt fra havet i Portugal, bl.a. en hel del klipfisk fra Norge (bacalhau, udtales ba-ka-lja-u). De lækre norske fiskekaker vil have svært med at konkurrere med de mange herlige regionale "pasteis de bacalhau", som man kan få på alle restauranter og de fleste snackbarer.
    8. Jeg spiser ikke oksekød når jeg er i Portugal. Jeg fik at vide at man stadig har kogalskab (BSE). Men jeg ved ikke om det passer. Til gengæld har jeg spist lækker lammekød i Portugal (sauekjøtt?). For dem der liker fårikål er der rig lejlighed til sammenligninger.
    Jeg tager tilbage til Portugal til september. God rejse ønskes vinelskerne fra N.Norge.
    = Felix Hulkefryd +++

     
  • Re: Besøk nord i Portogal (P.Højte, 27-05-2000 22:54)