Forum: Rundt i Portugal

Brug dette forum til spørgsmål eller anbefalinger ang. specifikke steder i Portugal - f.eks. om et rejsemål eller den perfekte strand, de gode steder i byen eller en god udflugt.

 

Emne: Bilkørsel i Portugal
Navn: Søren Dahl
       20-06-2007 12:57
Min første erfaring med portugisisk trafik-kultur var en taxa-tur i Lissabon fra Doca de Santo Amaro området til Radisson-SAS hotellet i nærheden af lufthavnen (booket til en brøkdel af prisen via nettet naturligvis).

Turen skulle have taget ca 15 minutter, men den var overstået på under 10. Den stakkels Peugeot 306 taxa blev ført gennem aften-trafikken med 2 danske passagerer i en fart jeg ikke troede muligt for et så beskedent motoriseret køretøj. Vi var ikke bange - nærmest bare lidt overvældede af oplevelsen. Der var ingen skrigende dæk, hasaderede overhalinger eller hårde opbremsninger, men det gik stærkt, rigtig stærkt. Så stærkt at vi ved betalingen spurgte vores chauffør hvorvidt han var i familie med Ayrton Senna, hvilket naturligvis frembragte et stort smil hos vores pilot. Vi havde aldrig bedt ham om at skynde sig - det syntes han, som flertallet af portugiske trafikanter, blot er normalt.

Portugiserne er generelt dygtige bilister - som tilsyneladende alle har indbygget en utrolig dødsforagt. Der køres til tider meget tæt og fartgrænserne bliver overskredet konstant. Det er som om det milde og høflige folk forvandler sig totalt bag et rat eller på én af de mange motorcykler og scootere. På det seneste er der heldigvis kommet mere fokus på antallet af trafikdræbte i Portugal som i mange år har været meget, meget højt.

Som dansk bilist er det lidt af et kulturchok at køre i Portugal. Jeg er flere gange blevet dyttet af for at køre for langsomt - mindes aldrig det har været noget problem før; tværtimod. Det skal man i øvrigt ikke tage så højtideligt - man bruger hornet langt hyppigere i Portugal end i Danmark. At bruge afviserblinket er i øvrigt ikke slået helt igennem endnu, men det lader ikke til at bekymre nogen. Mange aktiverer blinklyset som en sidste-øjebliks indskydelse før der ændres kurs så det betaler sig at være vågen - og hold også øje med ham (ved ikke hvorfor - men mænd er værst) som ligger helt oppe i din bagrude. Det er en klassiker i Portugal at blive 'sandwichet' mellem to biler p.g.a. for sen afvisning af den forankørende med det resultat at den bagvedkørerende ikke når at bremse og udløser en kædereaktion af knuste for- og baglygter. Som regel sker der dog kun mindre materiel skade, hvilket mange biler i gadebilledet bærer præg af.

Det er bedst så vidt muligt af finde ud af hvilken rute man skal inden lufthavnen forlades i udlejningsbilen. Der bliver rigelig brug for opmærksomheden til trafikken som venter. Online kortet www.mappy.com virker fint i Lissabon området. Husk også at have kort eller lidt kontanter klar til betalingsvejene. Visse steder fremgår det ikke hvem der holder tilbage for hvem. Så er der som regel højre-vigepligt.

Efter et par timer i trafikken finder man ud af at den ser mere kaotisk ud end den i virkeligheden er. Portugisererne kan faktisk være utrolig hjælpsomme - også i trafikken. Jeg har dog stadig ikke adopteret de lokales eksperimentelle måde at overhale på - uden at kunne se hvem der eventuelt dukker op henne om hjørnet.

Besvarelser: